Одним з важливих завдань для нас громадян є – сумісними зусиллями добитися виконання державними службовцям, депутатами, посадовими особами та органами влади прав громадянина. На цьому прикладі я хочу показати, як саме уповноважений з прав людини – Л. Денісова порушує права людини, які за законом мала б захищати.
У своїй попередній статті «Л. Денісова вирішила стати Уповноваженим «проти» прав людини» я розповів та навів факти про порушення Уповноваженим з прав людини моїх прав при розгляді моїх заяв. З цього приводу я звернувся з позовами до суду про визнання протиправною бездіяльність Уповноваженого з прав людини Л. Денісової при розгляді моїх звернень (порушення прав, зазначених у ст. 18 Закону України «Про звернення громадян») та просив суд зобов’язати Уповноваженого повторно розглянути мої звернення з дотриманням порядку, встановленим зазначеним Законом.
Справедливий суд
25 лютого 2019 року суддя Н. В. Клочкова Окружного адміністративного суду м. Києва винесла рішення по справі №640/21535/18. Це перше рішення суду по моїм позовам про порушення моїх прав при розгляді моїх звернень.
Одразу хочеться відмітити фаховий підхід судді Н. В. Клочкової, яка повно та неупереджено розглянула позов та позиції сторін і винесла рішення на 15 сторінках, в якому ретельно дослідила факти порушення прав Качура Д.М. при розгляді звернення до Уповноваженого та винесла відповідне рішення по захисту порушених Уповноваженим Л. Денісовою прав громадянина.
СУД ВИРІШИВ:
Визнати протиправною бездіяльність Уповноваженого ВРУ з прав людини Л. Денисової, яка полягає у неповному та невсебічному розгляді звернення Качура Д. М.
Зобов’язати Уповноваженого Л. Денісову повторно розглянути звернення Качура Д. М. з дотриманням порядку, встановлених Законом України «Про звернення громадян».
Шановний читач, уявіть собі, що Л. Денісова, яка обрана Верховною Радою України Уповноваженим з прав людини, визнана порушником прав громадянина та цей громадянин через суд змушений зобов’язати Уповноваженого забезпечити виконання своїх прав.
Важливі висновки
Також, необхідно звернути увагу на деякі важливі висновки суду, які пов’язані з правами всіх нас та обов’язками посадових осіб при розгляді звернень:
вважає за необхідне зазначити, що у листі-відповіді щодо результатів розгляду заяви Качура Д. М. відсутні відомості щодо прийнятого відповідачем саме рішення по суті, оскільки чинним законодавством України передбачено прийняття Уповноваженим саме рішення про розгляд звернення громадянина.Ця позиція суду підтверджує, що результатом розгляду звернення повинно бути вирішення питань по суті.
також, суд зазначає, що чинним законодавством України, зокрема статтею 19 Закону України «Про звернення громадян», не передбачено обов’язковості розгляду заяв або скарг громадянина на засіданні лише в разі розгляду звернення колегіальним органом, тому суд критично ставиться до доводів представника відповідача в цій частині, як на обґрунтування непроведення засідання з приводу розгляду заяви позивача та, відповідно, не запрошення позивача на таке засідання.
Таким чином, звернення розглядається на засіданні у тому числі одноособово керівником, на яке обов’язково запрошується громадянин-заявник.
До речі, можна буде вважати величезним цинізмом з боку Уповноваженого Л. Денісової, якщо вона звернеться до апеляційного суду з оскарженням цього рішення, замість визнання своєї провини щодо порушення прав громадянина та дисціплінарного покарання підлеглих за ці порушення.
Права громадян та обов’язки державних службовців
Нам, громадянам, Конституцією України надано право здійснювати владу через органи влади ( ст. 5), право брати участь в управлінні державними справами (ст. 38) та право на те, що Держава відповідає перед людиною за свою діяльність (ст. 3).
І всі органи влади та їх посадові особи зобов’язані забезпечити виконання прав громадян, забезпечити дію принципу верховенства права та діяти тільки на підставі, в межах та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Це є прикладом, як необхідно змушувати Уповноваженого та інших державних службовців виконувати свої обов’язки щодо поновлення та виконання наших прав та прикладом участі у справах Держави.
Для цього потрібно бажання, а взагалі це повинно бути обов’язком кожного громадянина, та потребує невеликих зусиль – отримати необхідну інформацію (відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації») та, побачивши порушення законодавства з боку посадових осіб, звернутися зі зверненням до відповідних органів влади та повідомити про ці порушення (відповідно до Закону України «Про звернення громадян» – Закон).
Для здійснення зазначених прав громадянам Закон надає право подавати звернення до органів влади та їх посадових осіб у формі пропозицій (зауважень), заяви (клопотання) і скарги.
Резонно звернути Вашу увагу на таку форму звернення, як заява.
Що каже закон:
У Законі зазначено, що заява це є звернення громадян з:
- проханням про сприяння реалізації, закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів;
- повідомленням про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності у тому числі і органів влади, депутатів усіх рівнів, посадових осіб;
- висловлюванням думки про поліпшення їх діяльності.
Відповідно до вимог цього Закону, наша заява повинна бути перевірена посадовою особою та розглянута керівником органу (ст. 15, 18, 19 цього Закону) та при викладенні у заяві прохання про забезпечення виконання переліку прав громадянина, які зазначені у статті 18 цього Закону ми маємо право викладати аргументи при перевірці заяви, знайомитися з матеріалами перевірки, подавати додаткові матеріали та головне – бути присутнім при розгляді заяви.
Таким чином при отриманні заяви, Закон вимагає від посадових осіб – вирішити питання, які були зазначені у заяві, прийняти відповідні рішення, виконати їх та забезпечити виконання прав громадянина, зазначених у ст. 18 Закону:
- Орган влади повинен призначити особу для перевірки заяви, скласти матеріали перевірки, забезпечити виконання права громадянина брати участь у перевірці заяви та надавати свої аргументи особі, яка проводить перевірку, та права знайомитися з матеріалами перевірки.
- Забезпечити виконання права громадянина щодо подання додаткових матеріалів.
- Здійснити розгляд заяви у присутності громадянина, якщо він зазначив таке прохання у своїй заяві.
- Отримати письмову відповідь (по заявам, відповідно до ст. 15 Закону, за підписом керівника органу влади) про результати розгляду заяви і суть прийнятого рішення.
Кожен з нас повинен розуміти, що нам надані величезні права в управлінні державними справами та по контролю діяльності посадовців та органів влади, але для цього треба трішечки попрацювати: почитати статті 3, 5, 40 Конституції України та Закон України «Про звернення громадян» ( статті 1, 3, 5, 15, 18, 19, 20 Закону), скласти та подати заяву та добитися її розгляду відповідно до вимого Закону та досягати виконання зазначених у Законі прав громадянина.
Чи стане громадянин джерелом влади залежить від кожного з нас.
Блог автора – постійна ссилка на статтю
Качур Д. М. , член Громадської ради при ФДМУ , експерт з питань приватизації