З огляду на останні дії Уряду щодо продажу 25 відсотків пакету акцій ПАТ «Енергопостачальної компанії «Одесаобленерго» стає зрозумілим, що побоювання щодо мети Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» — розпродаж «за безцінь» державного майна при приватизації, перетворюються у реальність.
Вже можна констатувати факт зменшення стартової ціни 25-ти відсотків пакету акцій ПАТ «Енергопостачальної компанії «Одесаобленерго» на 111 млн. грн, тому що, на аукціоні 20 березня 2018 року стартова ціна даного пакету акцій була визначена у розмірі 149 млн. грн., а «реформатори» вирішили, що це для держави забагато та прийняли рішення про відміну цього аукціону і тепер по новому Закону стартова ціна стане 38 млн. грн.
І тепер ми всі повинні мати надію, що на аукціоні ціна продажу цих акцій зросте вище 149 млн. грн, бо як мінімум цю суму державний бюджет міг отримати вже 20.03.2018 року.
Тепер розберемося, що відбулося.
Фонд державного майна України призначив аукціон на 20 березня 2018 року та перші торги акцій «Одесаобленерго» повинні були відбутися о 10 ранку на фондовій біржі України.
Інформаційне повідомлення про цей аукціон було опубліковано 21.02.2018 року в № 16 газети «Вісник приватизації». Стартова ціна 25 відсотків пакету акцій ПАТ «Енергопостачальної компанії «Одесаобленерго», відповідно до оцінки, була визначена у розмірі 149 081 413,18 грн (0,98 грн за одну акцію). На мій запит ФДМУ листом від 28.03.2018 року надав інформацію про те, що на аукціон зареєструвався лише один покупець та 15.03.2018 року він сплатив гарантійний внесок у розмірі 7 454 070, 66 грн. Таким чином, відповідно до Положення про порядок продажу в процесі приватизації пакетів акцій (п. 7.6) аукціон 20.03.2018 року вже можна було вважати таким, що відбувся та ми мали б єдиного покупця на суму продажу у розмірі 149 млн. грн.
Але владу «реформаторів» такий стан справ не влаштовує.
19 березня 2018 року о 14 годині 30 хвилин проводиться засідання робочої групи з підготовки рекомендацій та пропозицій проектів рішень КМУ щодо приватизації та умов продажу об’єктів державної власності, що підлягають приватизації під головуванням Міністра КМУ О. Саєнко. Ця робоча група в складі реформаторів та іноземців вирішила рекомендувати ФДМУ (Трубарову В. М.) розглянути питання щодо доцільності продажу пакета акцій ПАТ «Одесаобленерго» з урахуванням вимог Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» ( п. 9 Протоколу засідання робочої групи) від 19.03.2018 року.
Звертаю Вашу увагу на те, що відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. А ця робоча група КМУ пропонує ФДМУ діяти не в межах Закону і по Закону, а лише врахувати вимоги Закону виходячи з «доцільності».
Тепер по черзі розглянемо, що вимагає законодавство та що зробив ФДМУ.
Частина 2 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного Закону вимагає проводити приватизацію по попередньому Закону, якщо рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності зазначеного Закону та якщо інформаційне повідомлене було оприлюднено та аукціон призначено на день після набрання чинності цим Законом. Закон набрав чинності 07 березня 2018 року, інформаційне повідомлення було оприлюднено 21 лютого 2018 року та аукціон призначено на 20 березня 2018 року. Як бачимо, Закон вимагає проводити цей аукціон, але робоча група реформаторів вимагає від ФДМУ розглянути доцільність продажу пакету акцій ПАТ «Одесаобленерго» з урахуванням вимог Закону.
В свою чергу, ФДМУ за підписом В. Трубарова, видає 19.03.2018 року Наказ № 421 «Про припинення аукціону з продажу пакету акцій ПАТ «Одесаобленерго». Звертаю увагу на швидкість дії влади – робоча група розпочала роботу о 14 годині 30 хвилин у КМУ, розглянули 10 питань, видали одразу протокол засідання та ФДМУ у той же день видав цей наказ. Неймовірна працездатність!!!
Як зазначено у Наказі, його видано відповідно до п. 5. 1. Положення про порядок продажу в процесі приватизації на фондових біржах пакетів акцій акціонерних товариств. Читаємо цей п. 5.1 Положення: «Продавець (ФДМУ) може прийняти рішення щодо пакету акцій, який залишився непроданим на чергових торгах, у тому числі й на перших торгах: припинити аукціон».
Тепер дивимося, ФДМУ 19 березня 2018 року припиняє аукціон щодо непроданого пакету акцій ПАТ «Одесаобленерго» на перших торгах, які повинні були відбутися 20 березня 2018 року та на який був зареєстрований покупець, сплачено гарантійний внесок і тому цей аукціон повинен був відбутися з ціною продажу 149 млн. грн.
А для чого ці чисельні порушення законодавства, а для того, щоб новий продаж цього пакету акцій пішов вже відповідно до вимог частини 4 статті 22 нового Закону, тобто по номінальної вартості пакета акцій (номінальна вартість акції ПАТ «Обленерго» складає 0,25 грн за одну акцію та таким чином стартова ціна пакету становитиме 38 030 972, 75 грн).
Було б зрозумілим, якщо все пройшло по вимогам законодавства, але ФДМУ на чолі з В. Трубаровим розглянув питання щодо доцільності продажу пакету акцій ПАТ «Одесаобленрго» за 149 млн. грн. і вирішив розпочати продаж за 38 млн. грн, тобто на 111 млн. грн дешевше. В цьому випадку виникає питання кому це вигідно та стає зрозумілим для чого призначали виконуючим обов’язки голови ФДМУ В. Трубарова. Також вже прослідковується, що з усіх вимог законодавства «реформатори» врахували тільки цікаву для себе вимогу стосовно нової стартової ціни, яка на 111 млн. грн стала меншою, ніж пропонувалась на аукціоні 20 березня 2018 року.
У читача може виникнути питання, що може і 38 млн. грн.. за 25% акцій ПАТ «Одесаобленерго» це забагато та в чому «зацікавленість» влади.
Проаналізуємо: обсяг реалізованої продукції за 2016 рік у ПАТ «Одесаобленерго» склав 6,1 млрд. грн; рентабельність вони показали біля 4%, але ми розуміємо, що як тільки воно стане приватним, то рентабельність буде не менш 10% та складе 610 млн. грн на рік і тоді на 25% акцій буде приходитися 152 млн. грн прибутків, з яких 100 млн. грн.. можна спокійно витрачати на виплату дивідендів. Тепер стає очевидним бажання «реформаторів» повернення витрачених інвестицій у продовж року-двох, а не як у цивілізованих країнах на протязі від десяти років.
Тому, ще залишається надія, що на новому аукціоні ціна продажу збільшиться у 4 рази від стартової ціни, ще раз підкреслюю у 4 рази, але ми вже зараз бачимо безліч порушень законодавства з боку ФДМУ щодо продажу цих акцій. Тому і ця надія під сумнівом, так як на аукціон, який буде організовано ФДМУ з порушеннями законодавства не прийдуть законослухняні інвестори, а особливо з інших країн, які спроможні забезпечити підняття ціни продажу акцій.
Кожний громадянин України на цьому прикладі повинен усвідомлювати, що приватизація стосується кожного з нас і треба контролювати кожний крок приватизації та по цим фактам порушення законодавства треба звертатися до Президента, КМУ та до Спеціальної контрольної комісії ВРУ з вимогами усунення порушень законодавства з боку ФДМУ при продажі пакету акцій ПАТ «Одесаобленерго», а також звертатися до адміністративного суду про скасування наказу ФДМУ від 19.03.2018 року № 421.
Запам’ятайте, від кожного з нас залежить чи вийде розпродаж «за безцінь» нашого державного та комунального майна «своїм» людям, чи дозволимо це робити владі. Тому треба контролювати дії влади, не давати їм можливості порушувати законодавство та боротися за свої конституційні права, за надходження до бюджету та боротися проти виникнення монополізації (олігархізації).
Качур Д. М. член Громадської ради при ФДМУ, експерт з питань приватизації 30.03.2018 р.
Всі статті на Блог Дмитра Качура