Як громадяни ходили до Уповноваженого з прав людини за своїми правами.
Стаття опублікована на сайті всеукраїнського журналу Корупціонер в Україні.
Розповім про враження від чергового візиту до офісу Уповноваженого з прав людини при перевірці заяви громадян з приводу поновлення прав на отримання публічної інформації та поновлення прав, які нам наданні Законом України «Про звернення громадян» (зустріч можна переглянути у відео обзорі).
Чому саме звертаємося до Уповноваженого з відповідними заявами? Тому що законодавством передбачено здійснення поновлення наших прав саме Уповноваженим з прав людини.
Для нас громадян дуже важливо виконання зазначених прав та вимог цих Законів, тому що саме це забезпечує виконання нашого права повсякденного впливу громадянина на владу та про участь в управлінні державними справами.
Така увага до дій Уповноваженого виникла після того, як Омбудсменом було обрано Людмилу Денісову та після цього почали виникати випадки паплюження прав громадян вже з боку підлеглих Уповноваженого з прав людини.
Враження від зустрічі з підлеглими Омбудсмена
Позитивним від зустрічі стало те, що підлеглі Омбудсмена відкриті до спілкування та готові до співпраці, мають зацікавленість почути претензії та ще якось виконують свої обов’язки при поновленні прав громадян на отримання публічної інформації. Всім треба звернути увагу на запрошення на участь у конкурсах на посади до офісу омбудсмена. І це мабуть і все.
Що викликало занепокоєння від цієї зустрічі.
По-перше, це те що нове покоління державних службовців не розуміють, що вони повинні сумлінно виконувати Конституцію та законодавство України та діяти тільки на підставі, в межах та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Хочу зазначити, що нерозуміння – це «біда» всіх органів влади на цей час і наслідком дій «реформаторів» та призводить до руйнації ефективної діяльності органів влади та їх посадових осіб. А правило просте – державний службовець повинен діяти так, як прописано в Конституції та Законах України, повинен виконувати всі вимоги законодавства та виконувати прийняту присягу державного службовця.
Друге, як вбачається із відео-огляду зустрічі, з початку ми домагалися з’ясувати що ми гуртом робимо – перевірку заяви чи розгляд. Це важливе питання, тому що перевірку виконує виконавець, а розгляд повинен виконувати керівник органу влади. Прийшли до висновку, що склад підлеглих на зустрічі може робити тільки перевірку. Але це свідчить, що підлеглі Омбудсмена не зовсім добре знають вимоги Закону України «Про звернення громадян».
Третє, підлеглі Омбудсмена намагалися придати розмові політичних барв натякаючи не те, що хтось діє в чиїхось інтересах. Але заява подається громадянином особисто і діє громадянин в межах прав, наданих Конституцією та законодавством України. Збентежив вислів, що Уповноваженого використовують і це при тому, що прямий обов’язок Уповноваженого захищати права людини. І звісно держава витрачає гроші платників податків на Уповноваженого саме для захисту прав громадян.
Четверте, біля 8000 проваджень по порушенням прав громадян на отримання інформації свідчить про те, що мінімум 8000 державних службовців та їх керівники порушили вимоги законодавства. Тим самим ці державні службовці порушили присягу державного службовця та продовжують спокійно працювати і ще отримують надбавки та премії за рахунок платників податків, чиї права вони порушують.
П’яте, це відсутність розуміння та бажання підлеглих Омбудсмена забезпечити виконання прав громадян наданих статтею 18 Закону України «Про звернення громадян» та забезпечити виконання державними службовцями вимог цього Закону при розгляді звернення громадян.
Шосте, це відсутність бажання у підлеглих Омбудсмена доводити до покарання порушників прав громадян.
Після зустрічі прийшли до висновків, що потрібно спілкуватися та впливати на Уповноваженого при здійсненні ним захисту прав громадян, які звертаються до Омбудсмена з відповідними заявами. У разі продовження проявів нехтування нашими правами з боку Омбудсмена Л. Денісової нам залишиться проводити біля офісу Уповноваженого протести та виборювати своє право на захист наших прав Уповноваженим з прав людини у судах.
Завдання громадян
Завдання у нас одне — сумісними зусиллями добитися виконання державними службовцям, депутатами, посадовими особами та органами влади прав громадянина.
Шановний читач, я розумію, що ця стаття не має опису якихось яскравих подій, але вона несе інформацію щодо реалізації наших прав, нашого впливу на наше життя. Тому ще приведу основні положення законодавства щодо наших прав та обов’язків органів влади та державних службовців.
Права громадян та обов’язки державних службовців
Нам, громадянам, Конституцією України надано право здійснювати владу через органи влади ( ст. 5), право брати участь в управлінні державними справами (ст. 38) та право на те, що Держава відповідає перед людиною за свою діяльність (ст. 3).
І всі органи влади та їх посадові особи зобов’язані забезпечити виконання прав громадян, забезпечити дію принципу верховенства права та діяти тільки на підставі, в межах та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України
Для цього потрібно бажання, а взагалі це повинно бути обов’язком кожного громадянина, та потребує невеликих зусиль – отримати необхідну інформацію (відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації») та, побачивши порушення законодавства з боку посадових осіб, звернутися зі зверненням до відповідних органів влади та повідомити про ці порушення (відповідно до Закону України «Про звернення громадян» — Закон).
Для здійснення зазначених прав громадянам Закон надає право подавати звернення до органів влади та їх посадових осіб у формі пропозицій (зауважень), заяви (клопотання) і скарги.
Резонно звернути Вашу увагу на таку форму звернення, як заява.
У Законі зазначено, що заява це є звернення громадян з:
- проханням про сприяння реалізації, закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів;
- повідомленням про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності у тому числі і органів влади, депутатів усіх рівнів, посадових осіб;
- висловлюванням думки про поліпшення їх діяльності.
Відповідно до вимог цього Закону, наша заява повинна бути перевірена посадовою особою та розглянута керівником органу (ст. 15, 18, 19 цього Закону) та при викладенні у заяві прохання про забезпечення виконання переліку прав громадянина, які зазначені у статті 18 цього Закону ми маємо право викладати аргументи при перевірці заяви, знайомитися з матеріалами перевірки, подавати додаткові матеріали та головне — бути присутнім при розгляді заяви.
Таким чином при отриманні заяви, Закон вимагає від посадових осіб — вирішити питання, які були зазначені у заяві, прийняти відповідні рішення та виконати їх:
- Орган влади повинен призначити особу для перевірки заяви, скласти матеріали перевірки, забезпечити виконання права громадянина брати участь у перевірці заяви (якщо громадянин зазначив прохання про участь у своїй заяві) та знайомитися з матеріалами перевірки.
- Забезпечити виконання права громадянина щодо подання додаткових матеріалів.
- Здійснити розгляд заяви у присутності громадянина, якщо він зазначив таке прохання у своїй заяві.
- Отримати письмову відповідь (по заявам, відповідно до ст. 15 Закону, за підписом керівника органу влади) про результати розгляду заяви і суть прийнятого рішення.
Це є прикладом, як необхідно змушувати Уповноваженого виконувати свої обов’язки щодо поновлення наших прав та прикладом участі у справах Держави.
Кожний з нас повинен зрозуміти, що нам надані величезні права в управлінні державними справами та по контролю діяльності посадовців та органів влади, але для цього треба трішечки попрацювати: почитати статті 3, 5, 40 Конституції України та Закон України «Про звернення громадян» ( статті 1, 3, 5, 15, 18, 19, 20 Закону), скласти та подати заяву та добитися її розгляду відповідно до вимого Закону та досягати виконання зазначених прав громадянина.
Чи стане громадянин джерелом влади залежить від кожного з нас.
Відео-огляд зустрічі з представником Уповноваженого від 13.07.2018.
Блог автора — постійна ссилка на статтю
Качур Д. М. , член Громадської ради при ФДМУ , експерт з питань приватизації