18.10.201891390
У січні цього року (18.01.2018) року був прийнятий новий Закон України “Про приватизацію державного і комунального майна”. Настав час з’ясувати, як цей “реформаторський” закон покращив або розширив права громадян, які залишив або надав пільги громадянам при приватизації.Турбота про селянина навпаки
Відповідь одна – прийнявши цей Закон, “реформатори” Гройсмана та деякі “народні” депутати позбавили громадян сільської місцевості всіх прав на безоплатне отримання майна при приватизації та поставили під загрозу отримання у власність земельних ділянок при приватизації. В зв’язку з цим, цей закон фактично став не про приватизацію, а про “розпродаж” державного народного майна без участі громадян.
У попередньому Законі про приватизацію в ст. 2 було зазначено пріоритети та принципи приватизації, зокрема:
- надання громадянам України пріоритетного права на придбання державного майна;
- надання пільг для придбання державного майна членам трудових колективів підприємств, що приватизуються;
- забезпечення соціальної захищеності та рівності прав участі громадян України у процесі приватизації та у розділі ІV Закону було викладено порядок реалізації цих прав громадянами України.
Позбавлення прав при приватизації більше за всіх відчують на собі селяни.
Відповідно до пункту 8 прикінцевих та перехідних положень нового Закону, втрачає чинність Закон України “Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі”. Хтось подумає, ну і що з того, що вказаний Закон втрачає чинність. Але саме цим законом було надано право працівникам сільськогосподарських державних підприємств (ДП) та пенсіонерам цих підприємств безоплатно отримати частку майна підприємства при приватизації. Зараз селяни вже назавжди можуть забути про своє право на безоплатне отримання майна.
Як це вдалося “реформаторам” ?
Новим Законом передбачена приватизація сільськогосподарських підприємств у вигляді єдиних майнових комплексів (ЄМК – єдиний майновий комплекс, простіше це тільки набір майна). В цьому випадку, коли буде продано майно цього підприємства (у вигляді ЄМК), то після продажу майна це державне підприємство буде ліквідовано. І зазначені у статті 25 Земельного кодексу права селян, тих хто за невелику зарплатню працює та пропрацював на державу та мають мізерну пенсію замість отримання внаслідок приватизації ДП у власність земельних ділянок із земель постійного користування цього державного підприємства, що передбачено статтею 25 Земельного Кодексу, відчують на собі дію пункту 3 статті 24 Земельного Кодексу, а саме: “У разі ліквідації державного чи комунального підприємства, установи, організації землі, які перебувають у їх постійному користуванні, за рішенням відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування переводяться до земель запасу або надаються іншим громадянам та юридичним особам для використання за їх цільовим призначенням, а договори оренди земельних ділянок припиняються”.
В такому випадку отримання земельної ділянки у власність при приватизації для громадянина стає неможливим.
Наслідки закону з приватизації для селян
Тому можна констатувати перший фактичний наслідок цього Закону – завдяки зусиллям “реформаторів” Уряду Гройсмана та деяких “народних” депутатстві, забуто про громадян сільської місцевості при приватизації, назавжди забрано право на безоплатне отримання майна ДП при приватизації та існує загроза позбавлення прав селян на приватизацію земельних ділянок державних підприємств.
Ось і виходить, що “реформатори” у селян взагалі забрали все що можна було забрати. Ось такі “реформи” для людей на селі.
Подробиці у відео:
Що робити для збереження права громадянина на отримання у власність земельної ділянки при приватизації ДП?
Для отримання при приватизації працівниками та пенсіонерами ДП земельних ділянок у власність наразі залишається єдиний шлях проведення приватизації – це перетворення ДП в акціонерне товариство.
Тоді, відповідно до частини 6 статті 17 нового Закону утворене господарське товариство буде правонаступником підприємства, яке приватизується і в тому числі правонаступником прав на постійне користування земельними ділянками.
При приватизації будуть продані акції акціонерного товариства, яке буде продовжувати працювати та будуть відсутні підстави для ліквідації цього підприємства, якому належали права на постійне користування земельними ділянками.
Тільки у такому випадку особи, які зазначені у статті 25 Земельного кодексу та відповідно до статті 116 Земельного кодексу отримають право на безоплатну передачу земельних ділянок у власність внаслідок приватизації державних сільськогосподарських підприємств. І далі земельні ділянки з земель, що перебували у постійному користуванні сільськогосподарських підприємств, будуть передані у приватну власність у порядку зазначеному у статті 25 Земельного Кодексу України.
Тільки перетворення при приватизації державних сільськогосподарських товариств в акціонерні товариства надає право селянам на безоплатне отримання у власність земельних ділянок.
Тому треба контролювати дії влади, не давати їм можливості порушувати законодавство та позбавляти прав громадян, знати та боротися за свої конституційні права, за прозору приватизацію, за надходження до бюджету, боротися проти виникнення монополізації (олігархізації) та боротися проти свавілля чиновників.
Блог автора – постійна ссилка на статтю
Качур Д. М. , член Громадської ради при ФДМУ , експерт з питань приватизації