18.11.2021107120
Аналізуючи діяльність Дочірнього підприємства «Укравтогаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» встановлено, що підприємством здійснюється діяльність із виробництва стисненого природного газу (СПГ) та його реалізації через мережу автомобільних газонаповнювальних компресорних станцій (АГНКС), яка є найбільшою в Україні.
Зазначимо що ДП «Укравтогаз» діє на принципах самоокупності, самофінансування, несе підприємницький ризик і відповідальність за наслідки своєї господарської діяльності та виконання своїх зобов'язань.
Керівником ДП «Укравтогаз» є Олександр Ватажишин, призначений на цю посаду наприкінці 2018 року.
Щоб зрозуміти напрямок діяльності ДП «Укравтогаз», треба звернути увагу на виробничий процес який побудований наступним чином:
- отримання на баланс ДП «Укравтогаз» від постачальника природного газу;
- технологічний процес компресування газу;
- реалізація стисненого природного газу.
Відповідно до отриманої інформації та аналізу ведення господарської діяльності підприємством, станом на початок 2021 року, за результатами проведеної перевірки процесу виробництва та реалізації СПГ за період 2019-2020 року, виявлено:
- реалізацію СПГ за цінами, шо не покривають витрати підприємства і як наслідок, негативний фінансовий результат від операційної діяльності за 2019 рік мінус 110 млн.грн., і за 2020 року ще мінус 110 млн.грн;
- зростання обсягів виробничо-технологічних витрат СПГ у 2019р. на 720 тис.м3;
- порушення порядку закупівлі товарів та послуг;
- впровадження у 2019 та 2020 роках неефективного контролю за дотриманням умов «акційних пропозицій» при реалізації СПГ;
- звільнення працівників підприємства з порушенням вимог чинного законодавства України і як наслідок понад 3 млн. грн. понесених витрат підприємством.
З’ясовуючи причини збиткової та неефективної діяльності ДП «Укравтогаз», відразу звернемо увагу на його менеджмент, який першочергова за це відповідає.
Як ми вже з’ясували керування ДП «Укравтогаз» здійснює Олександр Ватажишин зі своєю командою фахівців, яка прийшла наприкінці 2018 року, щоб зруйнувати застарілі принципи роботи впроваджуючи креативні рішення. І все це задля перетворення збиткового державного підприємства у ефективний механізм паливно-енергетичного комплексу в країні.
Але призначення Олександра Ватажишина з якихось причин, було здійснено без попереднього проведення конкурсу на зайняття вакантних посад на державному підприємстві. Це питання ще у березні 2019 року висвітлювали журналісти Інформаційного порталу СтопКор, звернувшись до Голови Уряду на той час Володимира Гройсмана та НАЗК.
Маючи все ж бажання ретельно розібратися у сумній економічній ситуації Укравтогазу, ми спочатку переглянули інтерв’ю «НаКарантине» с Александром Ватажишиным» на Youtube-каналі ENKORR, від травня 2020 року.
Почувши та розуміючи певні плани і тактику їх реалізації керівником Укравтогазу, ми звернулись до підприємства з відповідними запитаннями у журналістському запиті на початку грудня 2020 року та отримали вичерпану відповідь.
Як ми бачимо у відповіді, першим аргументом щоб відмовити у наданні інформації, заступник Олександра Ватажишина - Олег Фролов, висуває форму власності підприємства як самостійний суб’єкт господарювання та у відповідності до розділу 4 Статуту ДП «Укравтогаз», серед джерел формування майна підприємства частка державного майна відсутня.
По-перше звертаємось до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, де з’ясовуємо, що земельні ділянки по всій Україні, на яких ДП «Укравтогаз» здійснює самостійне господарювання, належать територіальним громадам та надані в постійне користування.
А що про це нам говорить п.2 ст.92 Земельного кодексу України:
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають:
а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Друге що ми бачимо з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що відомості про будівлі та споруди, які мають державну форму власності в особі Міністерства палива та енергетики України в повному господарському віданні дочірнього підприємства «Укравтогаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України».
І третє, це автомобільні газонаповнювальні компресорні станції, які також мають державну форму власності.
Йдемо далі по відповіді. Де відповідач запевнює, що запитувана інформація не має суспільного інтересу, посилаючись на невизначеність такого поняття законодавством, підкріпившись статтею 29 Закону України «Про інформацію».
Але відповідно до Постанови КМУ № 83 «Про затвердження переліку об'єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави», Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» входить до переліку стратегічних підприємств, яке є засновником ДП «Укравтогаз».
Також якщо завітати до Інспекційного порталу Державного нагляду, ми можемо побачити Ступені ризику за сферами контролю.
З результатів перевірок з’ясовується, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій оцінює критерій ризику техногенної та пожежної безпеки, цивільний захист і діяльність аварійно-рятувальних служб Укравтогазу, як самий негативний – ВИСОКИЙ. Державна екологічна інспекція України відносно охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів теж виявляє – ВИСОКИЙ. Державна служба України з питань праці щодо Промислової безпеки, охорони праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, гігієни праці, теж саме.
З цього всього слід згадати про суспільно необхідну інформацію що зазначено у статті 29 Закону України «Про інформацію».
Далі, щодо інформації яка представляє інтерес для конкурентів підприємства. У своєму інтерв’ю на Youtube-каналі ENKORR у травні 2020 року Олександр Ватажишин ретельно розповів про всі складові формування ціни на кінцевий продукт. У запиті-ж ми запросили надати копії нормативно-правових документів на підставі яких підприємство здійснює свою діяльність, а ні розрахунки.
І останній аргумент Олега Фролова у відповіді це організаційна реструктуризація на шляху трансформації підприємства, підтверджується хоча-б на прикладі Ухвалою Верховного суду, якою він відмовив Укравтогазу у відкритті касаційного провадження по справі, де незаконно звільнений працівник підприємства поновився на посаді та отримав компенсацію за вимушений прогул у розмірі 116 тис. грн.
Внаслідок такої відповіді, наприкінці 2020 року ми офіційно звернулися до Олександра Ватажишина з пропозицією надати відповіді на питання що нас цікавлять, під час особистого прийому для надання інтерв’ю нашому журналу. Але посилаючись на впроваджений карантин КМУ, нам було відмовлено в особистому прийомі.
Незважаючи на ці обставини, вже на початку 2021 року ми вдруге звернулися до Олександра Ватажишина з пропозицією поспілкуватися з журналістами, провівши відео-інтерв’ю за допомогою програмного забезпечення ZOOM. Та додатково запросили надати Звіт про який йшлося у відео-інтерв’ю: «НаКарантине» с Александром Ватажишиным» 19 травня 2020 року.
Відповідь безпосередньо Олександра Ватажишина як Директора ДП «Укравтогаз» нас вразила. В цій відповіді Олександр Ватажишин визнав свою посаду як особисте життя на яке він має право недоторканності, а також запевнив що інформація про його участь в відео-інтерв’ю: «НаКарантине» с Александром Ватажишиным» є помилковою. Хіба що таке теж буває.
Нарешті щоб зробити остаточні висновки повинно з’ясувати інформацію яка міститься у розділі 4 Статуту ДП «Укравтогаз», щодо джерел формування майна підприємства, серед якого відсутня частка державного майна та повноваження Олександра Ватажишина. Для цього журнал звернувся до власника Укравтогазу, тобто до НАК «Нафтогаз України» та запросили надати копія Статуту його дочірнього підприємства. Нажаль до цього часу, незважаючи на системні заходи з нашої сторони, вже протягом року НАК «Нафтогаз України» відмовляється та уникає виконати законні вимоги журналістів.
Наступне питання яке виникле, це хто такий Олександр Ватажишин і чому його кандидатуру без належного конкурсу було затверджено на керівній посаді Державного підприємства.
Олександр Ватажишин очолює асоціацію «Природного газу для транспортних засобів України», також працював у приватному секторі економіки. Як пишуть деякі ЗМІ: «має великий досвід в побудові системи управління АГНКС, підвищенні ефективності роботи заправних станцій, формуванні ринку збуту, модернізації та будівництві газозаправної інфраструктури. Був керівником компаній під ТМ "Укргаз", яка управляє мережею з 13 автомобільних газонаповнювальних компресорних станцій (АГНКС) в кількох областях України».
Компанія якою Олександр Ватажишин керував до свого призначення у ДП «Укравтогаз», є ТОВ «УКРТЕХІНВЕСТГАЗ», відносно якого у травні цього року порушено справу про банкрутство. Звернувши увагу на показники діяльності підприємства під час керування їм Олександром Ватажишиним починаючи з 2014 року, навряд чи можна назвати його експертом з розвитку ринку природного газу як автомобільного палива в Україні.
А зараз звернемо увагу вже на показники діяльності керованого Олександром Ватажишиним ДП «Укравтогаз», з початку 2018 року.
Висновки не змушують себе чекати. Але змушують ставити багато питань. Будемо сподіватися що під час перевірки діяльності компаній НАК «Нафтогаз України» за 2017-2021 роки Держаудитслужбою, (на виконання рішення РНБО від 2 грудня 2019 року «Про невідкладні заходи щодо забезпечення енергетичної безпеки», яке було введено в дію указом президента Володимира Зеленського №874), знайдуться відповіді на багато питань.
І все-ж головне питання, це навіщо НАК «Нафтогаз України» такими кадровими призначеннями штовхає своє дочірнє підприємство до банкрутства чи це нерозрахований креатив Олександра Ватажишина?
#НафтогазУкраїни #Укравтогаз #ОлександрВатажишин #АГНКС #КМУ #корупція