Репост - крок до змін! Розкажіть друзям про журнал
Головна/Статті

Чи не автобус - а «мрія»: або історія про те, як санкційні російські ПАЗи стають українськими шкільними автобусами

Чи не автобус - а «мрія»: або історія про те, як санкційні російські ПАЗи стають українськими шкільними автобусами
25800
Днями відділ освіти Кодимської райдержадміністрації провів тендер на закупівлю шкільного автобуса вартістю 1600000 гривень. Свої пропозиції зареєстрували всього два учасники - ТОВ «АК «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ» і ТОВ «РАДІАЛ-Україна». Перше підприємство обрано переможцем, однак нам цікаві обидва підприємства. Адже і те, і інше фігурують у численних судових справах, з приводу продажу автобусів, незаконно ввезених на територію України з Російської Федерації та переобладнаних вже в Україні. Аналітики Офісу Регіонального Розвитку розкажуть про те, що відомо про транспортну схему, враховуючи, що реформа освіти набирає обертів, і громади мають гостру потребу шкільних автобусів.


«Братні» поставки
За даними проекту Наші Гроші, компанія «РАДІАЛ-Україна» за останні два роки опинилася в центрі одразу кількох автобусних скандалів, і, як наслідок, кількох кримінальних проваджень. Так, Нацполіція Сумської області в 2017 році відкрила кримінальне провадження за фактом злочинної змови між ТОВ «РАДІАЛ-Україна» і обласним департаментом освіти при закупівлі шкільних автобусів. У матеріалах відзначається, що автобуси були придбані у російського Павловського заводу (ТОВ «Російські автобуси Група ГАЗ»).
Також, прокуратура Луганської області у 2017 році встановила (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/74388367), що Попаснянська райдержадміністрація Луганщини придбала у ТОВ «РАДІАЛ-Україна» два російських (за версією слідства) шкільні автобуси за завищеними цінами, чим завдала матеріальної шкоди державі.
Знову ж таки, в минулому році «РАДІАЛ-Україна» планувала продати ті ж автобуси Закарпатському обласному еколого-натуралістичного центру учнівської молоді. Однак після з'ясування подробиць походження транспортних засобів і громадський резонанс, замовник скасував перемогу суспільства. Втім, переможець в судовому порядку хотів оскаржити (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/71937797) рішення, але безрезультатно. Суд тоді встановив, що нібито українські автобуси «Мрія» - це замаскований «ПАЗ» російського виробництва. Йшов четвертий рік російської військової агресії на Сході України ... У постанові зокрема, значилося наступне: «Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що рішення №3853-р / пк-ПО від 14.06.2017 є обґрунтованим, оскільки автобус АСР-4234«Мрія» є переобладнаним автобусом «ПАЗ-4234», виробництва ТОВ «Павловський автобусний завод», який включено до переліку фізичних та юридичних осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи (санкції) введені в дію Указом Президента України від 15.05.2017  №133 / 2017 ».
Схожі непорозуміння із закупівлею автобусів склалися і в Київській (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/66212409) і Житомирській (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/73760765) областях. В останньому випадку два пасажирські автобуси закуповувалися для ВАТ «Об'єднана гірничо-хімічна компанія», і рішення тендерного комітету було визнано недійсним саме через «російський слід». До речі, власником «Радіал» є ТОВ «Гармонія» харків'янина Владислава Куликова (він же і кінцевий бенефіціар транспортного підприємства). За місцезнаходженням «Гармонії» (г. Київ, пров. Балтійський, 20) значиться ще одне підприємство - ТОВ «Група компаній «АІС». Воно, за інформацією проекту Наші Гроші, афілійованих до екс-регіонала, а нині нардепа від «Відродження» Дмитра Святаша, і ще одного колишнього члена Партії регіонів - Василя Полякова.
Неетичні міркування
Згідно із законом, не допустити до торгів компанію, в якій в документах не вказується, що вона пропонує списку санкцій товар - неможливо. Право на участь мають всі, навіть особи-нерезиденти. Педагоги ж не повинні перевіряти, звідки на українському підприємстві та чи інша деталь. Єдине, чим допомогло Міносвіти в цій ситуації - ще в 2016 році, коли волонтери вперше з цього приводу публічно висловилися, порекомендувало замовникам віддавати перевагу вітчизняному виробнику. Тому етичні міркування, якими так переймаються журналісти і активісти, можна залишити для дискусій, а саме:
- Як, незважаючи на санкції (Павловський автозавод внесений до списку юридичних осіб, до яких застосовуються санкції, введені РНБО в квітні 2017 року), на 95% готові пасажирські автобуси завозяться з Росії в Україну?
- Як вже тут вони стають «Українськими» шкільними автобусами (як з'ясувалося, в цьому їм допомагає ТОВ «Виробниче об'єднання« Авто-Холдинг»)?
- Як можна під час війни витрачати мільйонні кошти платників податків з українських бюджетів на автобуси російської компанії, яка входить до складу холдингу, пов'язаного з оборонною промисловістю РФ?
Відзначимо, що на сайті «Радіал» немає жодної згадки про російських комплектуючі автобусів. Зате серед постачальників - Європа (Італія, Данія, Франція, Німеччина), Китай і США. У той час, як на сайті «Авто-Холдинг» (https://avto-holding.prom.ua) ви не знайдете згадки про шкільні або хоча б пасажирські автобуси, а тільки про самі вантажні автомобілі. Правда на кількох фотографіях автобуси все ж «засвітилися», тому компанія точно має до них відношення.

А що ж з переможцем?
Повернемося до переможця тендера, де замовником був відділ освіти Кодимської райдержадміністрації. ТОВ «АК «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ» в цьому році вже перемагав в тендері (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-03-23-000991-a) в Івано-Франківській області на закупівлю 17- ти шкільних автобусів більш ніж за 31 млн гривень.

Власне, підприємство було створено в 2017 році і лише в цьому році почало активно брати участь в державних закупівлях. Учасник встиг позмагатися більш ніж в трьох десятках тендерах і досить часто його участь супроводжувалася скаргами. Наприклад, в одній з закупівель підприємство надало гарантійний лист від свого майже повного тезки - ТОВ «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ». Власниками підприємств виявилося подружжя Шпак : Анна Ігорівна та Андрій Михайлович. Всього в ТОВ «АК «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ» на 13 укладених контрактів доводиться 9 дискваліфікації за невідповідність пропозиції тендерної документації, наприклад з закінчення терміну дії сертифіката типу колісного транспортного засобу.

Згідно з положеннями угоди, яке уклало підприємство з Кодимським відділом освіти, місцевих школярів возитимуть на сумнозвісній «Мрії» АС-Р 4243. До речі, за згодою сторін термін поставки транспортного засобу був продовжений. За попередньою угодою, автобус повинні були поставити до 31 липня, а за новою - до 31 грудня 2018 року. Тому діти навряд чи в цьому році зможуть добиратися до школи новим автобусом …
Відзначимо, що автобус «Мрія» - це не безальтернативний варіант шкільного автобуса в Україні. Як мінімум ще є «Еталони», які часто фігурують в аналогічних тендерах. Хоча відверто кажучи, вони далеко є не тим засобом пересування про який можна мріяти і на якому хотілося б возити українських школярів. Їх до речі, також поставляє і «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ». У самому ж підприємстві взагалі не бачать проблеми з автобусів з російських комплектуючих у «Мрії». Журналісту Офісу регіонального розвитку тут відповіли, що займаються продажом сертифікованої в Україні продукції, яка  відповідає державним стандартам. А саме про «Мрію» відзначили, що в минулому році львівський орган сертифікації довго і скрупульозна перевіряв транспортний засіб і харківське підприємство, де його збирають. В результаті сертифікат на «Мрію» був виданий, і участь в тендерах з такою пропозицією ніяк не порушує законодавство України.
Однак така позиція явно суперечить результатами досудового розслідування (Справа № 428/4550/18, Кримінальне провадження № 1-кс / 428/2317/2018) з приводу тендерів на закупівлю шкільних автобусів в Луганській області. Педагогів звинуватили в тому, що вони «зробили незаконну закупівлю 16-ти автобусів ПАЗ4234-04 екологічного стандарту  Євро-4, які вироблені в Російській Федерації та незаконно ввезені на митну територію України та легалізовані в період 2016 року, на загальну суму 21 259 000 гривен наступними підприємствами :
- ТОВ «Радіал-Україна» (учасник Кодимського тендера)
- ТОВ «Інтер Авто-Трейдинг» ( «тезка» переможця Кодимського тендера)
- ТОВ «ВО «Авто-Холдинг» (підприємство, переобладнав російські пази на українську «Мрію»)
- ТОВ «Автомобільна компанія« Укравтоторг »
- ТОВ «Автоінвестстрой-Брок»
- ДП «УкрЦВСЗПП»
- ВАТ «Запорізький автомобілебудівний завод»
- ТОВ «Автостиль Київ»
Перша трійка товариств нам вже знайома.
На жаль з'ясувати, чи буде до Кодими поставлений саме російський ПАЗ, перероблений під українські стандарти і названий «Мрією» нам не вдалося, тим більше, що термін поставки великий і договор ще можуть змінитися. Однак постачальники мають право публічно висловитися з цього приводу: підтвердивши, що автобус «Мрія» АС-Р 4243 має російське походження, або спростувавши таке твердження, надавши інформацію про виробника основних складових транспортного засобу.
 
Прес-центр ГО "Офіс Регіонального Розвитку"
Поділиться в соціальних мережах: