Репост - крок до змін! Розкажіть друзям про журнал
Головна/Статті

Чи не автобус - а «мрія»: або історія про те, як санкційні російські ПАЗи стають українськими шкільними автобусами

Корупціонер в Україні всеукраїнський журнал
50970
Днями відділ освіти Кодимської райдержадміністрації провів тендер на закупівлю шкільного автобуса вартістю 1600000 гривень. Свої пропозиції зареєстрували всього два учасники - ТОВ «АК «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ» і ТОВ «РАДІАЛ-Україна». Перше підприємство обрано переможцем, однак нам цікаві обидва підприємства. Адже і те, і інше фігурують у численних судових справах, з приводу продажу автобусів, незаконно ввезених на територію України з Російської Федерації та переобладнаних вже в Україні. Аналітики Офісу Регіонального Розвитку розкажуть про те, що відомо про транспортну схему, враховуючи, що реформа освіти набирає обертів, і громади мають гостру потребу шкільних автобусів.


«Братні» поставки
За даними проекту Наші Гроші, компанія «РАДІАЛ-Україна» за останні два роки опинилася в центрі одразу кількох автобусних скандалів, і, як наслідок, кількох кримінальних проваджень. Так, Нацполіція Сумської області в 2017 році відкрила кримінальне провадження за фактом злочинної змови між ТОВ «РАДІАЛ-Україна» і обласним департаментом освіти при закупівлі шкільних автобусів. У матеріалах відзначається, що автобуси були придбані у російського Павловського заводу (ТОВ «Російські автобуси Група ГАЗ»).
Також, прокуратура Луганської області у 2017 році встановила (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/74388367), що Попаснянська райдержадміністрація Луганщини придбала у ТОВ «РАДІАЛ-Україна» два російських (за версією слідства) шкільні автобуси за завищеними цінами, чим завдала матеріальної шкоди державі.
Знову ж таки, в минулому році «РАДІАЛ-Україна» планувала продати ті ж автобуси Закарпатському обласному еколого-натуралістичного центру учнівської молоді. Однак після з'ясування подробиць походження транспортних засобів і громадський резонанс, замовник скасував перемогу суспільства. Втім, переможець в судовому порядку хотів оскаржити (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/71937797) рішення, але безрезультатно. Суд тоді встановив, що нібито українські автобуси «Мрія» - це замаскований «ПАЗ» російського виробництва. Йшов четвертий рік російської військової агресії на Сході України ... У постанові зокрема, значилося наступне: «Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що рішення №3853-р / пк-ПО від 14.06.2017 є обґрунтованим, оскільки автобус АСР-4234«Мрія» є переобладнаним автобусом «ПАЗ-4234», виробництва ТОВ «Павловський автобусний завод», який включено до переліку фізичних та юридичних осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи (санкції) введені в дію Указом Президента України від 15.05.2017  №133 / 2017 ».
Схожі непорозуміння із закупівлею автобусів склалися і в Київській (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/66212409) і Житомирській (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/73760765) областях. В останньому випадку два пасажирські автобуси закуповувалися для ВАТ «Об'єднана гірничо-хімічна компанія», і рішення тендерного комітету було визнано недійсним саме через «російський слід». До речі, власником «Радіал» є ТОВ «Гармонія» харків'янина Владислава Куликова (він же і кінцевий бенефіціар транспортного підприємства). За місцезнаходженням «Гармонії» (г. Київ, пров. Балтійський, 20) значиться ще одне підприємство - ТОВ «Група компаній «АІС». Воно, за інформацією проекту Наші Гроші, афілійованих до екс-регіонала, а нині нардепа від «Відродження» Дмитра Святаша, і ще одного колишнього члена Партії регіонів - Василя Полякова.
Неетичні міркування
Згідно із законом, не допустити до торгів компанію, в якій в документах не вказується, що вона пропонує списку санкцій товар - неможливо. Право на участь мають всі, навіть особи-нерезиденти. Педагоги ж не повинні перевіряти, звідки на українському підприємстві та чи інша деталь. Єдине, чим допомогло Міносвіти в цій ситуації - ще в 2016 році, коли волонтери вперше з цього приводу публічно висловилися, порекомендувало замовникам віддавати перевагу вітчизняному виробнику. Тому етичні міркування, якими так переймаються журналісти і активісти, можна залишити для дискусій, а саме:
- Як, незважаючи на санкції (Павловський автозавод внесений до списку юридичних осіб, до яких застосовуються санкції, введені РНБО в квітні 2017 року), на 95% готові пасажирські автобуси завозяться з Росії в Україну?
- Як вже тут вони стають «Українськими» шкільними автобусами (як з'ясувалося, в цьому їм допомагає ТОВ «Виробниче об'єднання« Авто-Холдинг»)?
- Як можна під час війни витрачати мільйонні кошти платників податків з українських бюджетів на автобуси російської компанії, яка входить до складу холдингу, пов'язаного з оборонною промисловістю РФ?
Відзначимо, що на сайті «Радіал» немає жодної згадки про російських комплектуючі автобусів. Зате серед постачальників - Європа (Італія, Данія, Франція, Німеччина), Китай і США. У той час, як на сайті «Авто-Холдинг» (https://avto-holding.prom.ua) ви не знайдете згадки про шкільні або хоча б пасажирські автобуси, а тільки про самі вантажні автомобілі. Правда на кількох фотографіях автобуси все ж «засвітилися», тому компанія точно має до них відношення.

А що ж з переможцем?
Повернемося до переможця тендера, де замовником був відділ освіти Кодимської райдержадміністрації. ТОВ «АК «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ» в цьому році вже перемагав в тендері (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-03-23-000991-a) в Івано-Франківській області на закупівлю 17- ти шкільних автобусів більш ніж за 31 млн гривень.

Власне, підприємство було створено в 2017 році і лише в цьому році почало активно брати участь в державних закупівлях. Учасник встиг позмагатися більш ніж в трьох десятках тендерах і досить часто його участь супроводжувалася скаргами. Наприклад, в одній з закупівель підприємство надало гарантійний лист від свого майже повного тезки - ТОВ «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ». Власниками підприємств виявилося подружжя Шпак : Анна Ігорівна та Андрій Михайлович. Всього в ТОВ «АК «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ» на 13 укладених контрактів доводиться 9 дискваліфікації за невідповідність пропозиції тендерної документації, наприклад з закінчення терміну дії сертифіката типу колісного транспортного засобу.

Згідно з положеннями угоди, яке уклало підприємство з Кодимським відділом освіти, місцевих школярів возитимуть на сумнозвісній «Мрії» АС-Р 4243. До речі, за згодою сторін термін поставки транспортного засобу був продовжений. За попередньою угодою, автобус повинні були поставити до 31 липня, а за новою - до 31 грудня 2018 року. Тому діти навряд чи в цьому році зможуть добиратися до школи новим автобусом …
Відзначимо, що автобус «Мрія» - це не безальтернативний варіант шкільного автобуса в Україні. Як мінімум ще є «Еталони», які часто фігурують в аналогічних тендерах. Хоча відверто кажучи, вони далеко є не тим засобом пересування про який можна мріяти і на якому хотілося б возити українських школярів. Їх до речі, також поставляє і «ІНТЕР АВТО-ТРЕЙДИНГ». У самому ж підприємстві взагалі не бачать проблеми з автобусів з російських комплектуючих у «Мрії». Журналісту Офісу регіонального розвитку тут відповіли, що займаються продажом сертифікованої в Україні продукції, яка  відповідає державним стандартам. А саме про «Мрію» відзначили, що в минулому році львівський орган сертифікації довго і скрупульозна перевіряв транспортний засіб і харківське підприємство, де його збирають. В результаті сертифікат на «Мрію» був виданий, і участь в тендерах з такою пропозицією ніяк не порушує законодавство України.
Однак така позиція явно суперечить результатами досудового розслідування (Справа № 428/4550/18, Кримінальне провадження № 1-кс / 428/2317/2018) з приводу тендерів на закупівлю шкільних автобусів в Луганській області. Педагогів звинуватили в тому, що вони «зробили незаконну закупівлю 16-ти автобусів ПАЗ4234-04 екологічного стандарту  Євро-4, які вироблені в Російській Федерації та незаконно ввезені на митну територію України та легалізовані в період 2016 року, на загальну суму 21 259 000 гривен наступними підприємствами :
- ТОВ «Радіал-Україна» (учасник Кодимського тендера)
- ТОВ «Інтер Авто-Трейдинг» ( «тезка» переможця Кодимського тендера)
- ТОВ «ВО «Авто-Холдинг» (підприємство, переобладнав російські пази на українську «Мрію»)
- ТОВ «Автомобільна компанія« Укравтоторг »
- ТОВ «Автоінвестстрой-Брок»
- ДП «УкрЦВСЗПП»
- ВАТ «Запорізький автомобілебудівний завод»
- ТОВ «Автостиль Київ»
Перша трійка товариств нам вже знайома.
На жаль з'ясувати, чи буде до Кодими поставлений саме російський ПАЗ, перероблений під українські стандарти і названий «Мрією» нам не вдалося, тим більше, що термін поставки великий і договор ще можуть змінитися. Однак постачальники мають право публічно висловитися з цього приводу: підтвердивши, що автобус «Мрія» АС-Р 4243 має російське походження, або спростувавши таке твердження, надавши інформацію про виробника основних складових транспортного засобу.
 
Прес-центр ГО "Офіс Регіонального Розвитку"
Поділиться в соціальних мережах: