25.05.2020112440
Новина на сайті Держрезерву щодо реалізації через ProZorro. Продажі матеріальних цінностей державного матеріального резерву, що підлягають реалізації в порядку освіження виключить корупційну складову. Проте, на сьогодні відсутні оголошення про реалізацію з державного резерву, в тому числі і тих цінностей аукціони з реалізації яких не відбулись у 2019 році, а саме:
— Олія 1000 тонн (на суму близько 22 млн грн.) Термін придатності 25.05.2020. окрім того, в оголошенні були Примітки: * відпуск можливий після закладення аналогічної кількості до державного резерву. Відпуск матеріальних цінностей із незнижуваного запасу провадиться за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Верховною Радою України. Тобто, якщо існує примітка, значить цей об’єм є в незнижуваному запасі і відпустити можливо або після закупівлі аналогічної кількості до державного резерву або за окремим розпорядженням КМУ, погодженим із Верховною Радою.
— Аналогічна ситуація з реалізацією близько 1 тонни чаю термін придатності якого закінчився в травні 2020, консервів рибних «Сардини натуральні з добавленням олії» термін починає спливати у травні 2020 року. (на суму близько 20 млн грн.)
— Пальне дизельне близько 10000 тон, термін придатності якого закінчився в лютому 2020 року. (на суму близько 25 млн грн.
І це тільки ті цінності, які підлягали освіженню в 2019 році, а як же ті, які підлягають освіженню у 2020 році? Чому не проводиться процедура реалізації, чому не проводиться процедура закупівлі?
У квітні цього року в інтерв’ю голова Держрезерву Ярослав Погорілий озвучував про проведення позапланового аудиту та проведення інвентаризації, про виявлення самовільного відчуження на 114 млн грн. та передачу матеріалів в правоохоронні органи.
Слід зазначити, з проханням про проведення повної суцільної інвентаризації Держаудитслужбою звертався до Мінекономіки попередній в.о. Голови Держрезерву. Проте, результати на сьогодні не оприлюднені, перевірки не було.
А в ЗМІ тим часом появляються нові факти про розкрадання майна у Держрезері. Враховуючи що наявність зерна у державному резерві вже була на рівні незнижуваного запасу, то з урахуванням крадіжок чи існує він сьогодні.?
Відповідно до наказу Держрезерву № 239 від 08.09.2009 «Про затвердження Інструкції про порядок проведення контролю за станом роботи з матеріальними цінностями державного резерву» зареєстрованого в Міністерстві юстиції 21 січня 2010 р. за N65/17360 Позапланові контрольні заходи відповідальних зберігачів здійснюються уповноваженими представниками Держкомрезерву на підставі наказу Держкомрезерву відповідно до звернень органів державної влади, суб’єктів господарювання і громадян щодо порушення відповідальними зберігачами положень Закону України «Про державний матеріальний резерв» та інших нормативно-правових актів щодо відповідального зберігання матеріальних цінностей державного резерву та умов таких договорів. Результати контрольного заходу викладаються в акті (довідці) на підставі перевірених даних і фактів, що випливають з наявних оригіналів документів відповідального зберігача, який перевіряється, наслідків інвентаризацій, контрольних обмірів, оглядів, зважувань, контрольних аналізів сировини, матеріалів, даних перевірки якості матеріальних цінностей, дотримання технологічних режимів зберігання, відповідності продукції встановленим стандартам та технічним умовам, а також інших даних, що виявлені в результаті контрольного заходу.
Акт (довідка) про проведення контрольного заходу підписується уповноваженими представниками Держкомрезерву, що здійснювали перевірку, керівником (особою, яка виконує його обов’язки) та уповноваженими особами відповідального зберігача. Кінцевою датою складання та підписання акту (довідки) є останній день проведення контрольного заходу.
Окрім того, в системі Держрезерву є Український державний науково-дослідний інститут «Ресурс» — головна установа системи державного резерву у питаннях, пов’язаних із організацією якісного збереження матеріальних цінностей у державному резерві, проведення вхідного та періодичного контролю за якістю цих матеріальних цінностей, методичним та лабораторним забезпеченням для визначення якісних показників матеріальних цінностей державного резерву (наказ Державного агентства резерву України від 22.01.2013р. № 7 «Про впорядкування взаємодії між підприємствами та організаціями, що належать до сфери управління Держрезерву України для посилення контролю за якістю матеріальних цінностей державного резерву»).
Тобто контролюючих органів та механізмів у Держрезерві достатньо аби забезпечити належний контроль і кількості матеріальних цінностей і їх якості.
Відповідно до статті 14 Закону України «Про державний матеріальний резерв» у разі незабезпечення збереження матеріальних цінностей державного резерву, в тому числі самовільного відчуження, з юридичних осіб, на відповідальному зберіганні яких перебувають ці цінності, стягується штраф у розмірі 100 відсотків вартості виходячи з їх ринкової ціни на день виявлення факту відсутності (самовільного відчуження), а також пеня з вартості відсутнього їх обсягу за кожний день до повного повернення матеріальних цінностей.
На сьогодні в системі офіційного веб-порталу Судова влада України не зареєстровано жодного позову Держрезерву до підприємств-порушників.
Тобто виникають сумніви, які матеріали, ким сформовані та ким передаються до правоохоронних органів? Поясню, чому. Перше, що зробив новий очільник Держрезерву Ярослав Погорілий, на посаді — звільнив всіх керівників державних підприємств та відсторонив керівників державних організацій.
Навіть Ярослав Погорілий хизувався про керівників, які начебто хочуть втриматись на посаді, опубліковував новини на офіційному сайті Держрезерву. Проте, є інша сторона.
Що стосується проведення інвентаризації, то відповідно до п. 7 Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879 (далі — Положення № 879), проведення інвентаризації є обов’язковим, зокрема, у разі зміни матеріально відповідальних осіб, а також у разі зміни керівника колективу (бригадира), вибуття з колективу (бригади) більше половини його членів або на вимогу хоча б одного члена колективу (бригади) при колективній (бригадній) матеріальній відповідальності (на день приймання-передачі справ) в обсязі активів, які перебувають на відповідальному зберіганні.
То ж чому із величезних розкрадань державного майна роблять фактові примітивні крадіжки — аби відкрити справу до особи, яка була звільнена без передачі справ?
Чому виконуючими обов’язки керівників призначаються в минулому працівники правоохоронних органів?
Ідея чудова, прибутки великі хоч і порушуються всі нормативні вимоги.
Тому що попереду завершення реформи державного резерву, а саме приватизація підприємств, що входять в його систему.
Ось тому і не потрібно проводити закупівлі цінностей до державного резерву аби забезпечити країну в тяжкий період, не потрібно виставляти на реалізацію цінності коли їх можна просто вкрасти при сумнівному аудиті. А потім, коли склади, елеватори і нафтобази пусті просто віддати їх на приватизацію, при цьому хто буде майбутній власник — питання і твердження одночасно.