Якщо ви хочете залишитися інкогніто, ми не зберігаємо Ваші персональні дані. Ви можете відразу поміняти ім'я, а для ідентифікації на нашому ресурсі ми зберіжемо тільки Ваш соціальний ID, який буде зашифровано за допомогою алгоритму SHA-2.
Репост - крок до змін! Розкажіть друзям про журнал
Ще у другому півріччі минулого року Міністр інфраструктури Владислав Криклій зробив важливу заяву — залізниця «з величезного монстра повинна перетворитися в трьох симпатичних середніх монстриків».
Мова йшла про створення на базі ПАТ «Укрзалізниця» трьох незалежних операторів з управління інфраструктурою, вантажними перевезеннями і пасажирськими перевезеннями.
Може не всі пам’ятають, але в 2012 році був прийнятий Закон України «Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування», який спрямований на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави, так зазначено в його преамбулі. Виходить у 2012 році об’єднання декількох окремих залізниць, тобто створення одного «монстру», було дуже нагальним питанням для держави, але час пройшов й знову виникає потреба поділити залізницю на прибуткову частину — вантажні перевезення, не дуже прибуткову — пасажирські перевезення та дотаційну — самі колії та інфраструктуру. Але дякувати нашим «фахівцям» процес реструктуризації ПАТ «Укрзалізниця» може тривати від одного до трьох-п’яти років, про це заявляв вже екс-керівник УЗ Євген Кравцов.
Дослівно: «Доручення президента України Володимира Зеленського буде виконано нами в обумовлені строки. Якщо говорити про строки процесу реструктуризації, то все залежить від сценарію, конкретних реферних точок, які будуть обрані з боку уряду та керівників держави. До кінця року ми маємо запропонувати модель реструктуризації „УЗ“ і залежно від того, який сценарій буде обрано, процес може тривати від одного до трьох-п’яти років».
Тобто керівництво Укрзалізниці залишило ще час «по-керувати» для себе.
Наведемо декілька прикладів «діяльності» у середині монополіста.
Схема «зливу» палива з тепловозів, схема розбірки непрацюючих колій з наступною здачею їх на металобрухт. Схема отримання «відкатів» за «дах» та сприяння в закритті справ щодо затриманих на «гарячому». Розкрадання зернових культур на станціях. Розсипи зернових на коліях. Крадіжки з полувагонів, які просто скидають майно та вантажі з вагонів, які здійснюють транзитні перевезення. Зрозуміло, що все це дійство не може відбуватись без участі місцевих правоохоронних органів.
Але не можна стверджувати, що боротьба з крадіжками чи корупцією на Укрзалізниці не здійснюється. Є поодинокі випадки. Як, наприклад, щодо керівників Львівського локомотиворемонтного заводу. Замість як виготовляти зубчасті колеса для локомотивів із раніше закуплених заготовок, підприємство поставляло Укрзалізниці деталі власного виробництва, але куплені у ТОВ-ки посередника. Майже на 60% дорожче за собівартість, що призвело до 6,5 млн. грн збитків для Укрзалізниці. Для таких повідомлень Укрзалізниця навіть сторінку в Фейсбуці створила.
Також остання інформація щодо завершення розслідування Національним антикорупційним бюро та Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою, справи нардепа Ярослава Дубневича, якого підозрюють у заволодінні 93 мільйонів гривень Укрзалізниці.
А якщо більш серйозно та зважено вглядатися у діяльність державного «монстра», тоді потрібно зазначити, ті факти що глобальне розкрадання державних коштів, це висока монополізованість закупівль, низька конкуренція та низька економія. Формування дискримінаційних вимог і обмежень до майбутніх товарів і учасників часто формуються ще на стадії підготовки тендерної документації. Впродовж останніх років компанія залишалася лідером серед всіх замовників в системі ProZorro за рівнем оскаржень дій тендерних комітетів до колегії АМКУ. В таких умовах існує високий ризик надання неправомірних переваг певним учасникам ринку, здійснення закупівель окремих груп товарів в інтересах певних постачальників понад існуючу потребу виробництва.
Підтвердженням цьому є чисельні відкриті кримінальні справи по корупції в закупівлях Української залізниці
В інтересах кого ще здійснюються ці злочини ми з’ясуємо далі.
Сьогодні Міністр інфраструктури Владислав Криклій заявляє наприклад, «що головний вокзал столиці торік згенерував збитку на 111 млн грн.» чи «обираючи між, скажімо, швидкісним поїздом „Тарпан“, який виготовляється в Україні, та корейським „Хюндаєм“, ми мусимо враховувати вартість фінансових ресурсів для виробників. Вітчизняному бізнесу вони даються важче та дорожче» і т.п.. А лікування усіх таких хвороб пропанує як зілля — користуванні тендерами через систему ProZorro. Системою яка на даний час генерує більш питань ніж прозорості.
Навряд всі ці схеми можуть діяти стільки часу без «даху» безпосередньо керівництва Укрзалізниці, тим більше, немає таємниці, що в останні часи правління Януковича та Порошенко, жодне призначення не проходило без відома та зацікавленості вищого керівництва відомства чи держави.
А зараз саме собою виникає питання, що змінилось за рік керування державою Володимиром Зеленським у діяльності одного з найбільших підприємств країни — АТ «Укрзалізниця»?
І так, рушимо по вертикалі.
За економічну безпеку діяльності в АТ «Укрзалізниця» відповідає Департамент економічної та інформаційної безпеки. Усі пам’ятають призначення головою цього департаменту часів правління Петра Порошенко. Так на початку минулого року оновлений Департамент економічної та інформаційної безпеки «Укрзалізниці» очолив екс-співробітник СБУ Олег Назарук. До цього з серпня 2018-гоНазарук був заступником директора Департаменту. Як Олег Назарук боровся з злочинністю та корупцією до зайняття цієї посади в Управліннях СБУ в Рівненській та Житомирській областях, ми нагадаємо.
Ще з 2014 року організатором схеми «кришування» незаконного бурштинового промислу журналісти називали саме Олега Назарука. Безкарність Назаруку постійне надавали його зв’язки і високе положення. Ще при Януковичі він займав високі пости. Назарук пов’язаний близькими і дружніми відносинами з першим екс-заступником начальника главку «К» СБУ Павлом Демчина, по окремій інформації вони є кумами. Демчина у той час був фактично головним «рішалою» в главку «К» СБУ.
У 2015 році в Рівному співробітники Головного слідчого управління СБУ за результатами обшуку в будинку Олега Назарука, вручають йому підозру за статтями 364 — «зловживання службовим становищем», та 368 — «одержання неправомірної вигоди» — попросту хабар.
Приводом для обшуку стали матеріали оперативної розробки Олега Назарука, Справа Назарука за своїм значенням на той час стає в ряд з справою «діамантових» прокурорів. Після отримання підозри за статтею про хабарі, за допомогою судів і Генпрокуратури Олег Назарук успішно уникає відповідальності, доречи із допомогою Павла Демчини, який є кумом екс-заступника генерального прокурора Олега Залісько.
Ви себе можете тільки уявити як Олег Назарук стояв на захисті економічної безпеки та боровся з корупцією в АТ «Укрзалізниця».
Не дивно що на початку року в.о. голови правління АТ «Укрзалізниця» Желько Марчек запропонував Олегу Назаруку написати про звільнення за власним бажанням. А Назарук пішов на лікарняний. Перед цим він оббивав пороги Криклія та Авакова. Він з ними зустрічався, щоб ті йому допомогли уникнути звільнення з Укрзалізниці, але не отримав підтримки.
З 16 квітня цього року в.о. голови правління АТ «Укрзалізниця» стає Іван Юрик, який з 2018 року з початку був членом наглядової ради АТ «Укрзалізниця», а перед призначенням на в.о. голови. членом правління АТ «Укрзалізниця».
Йдемо далі.
Хто такий Іван Юрик — в.о. голови правління АТ «Укрзалізниця».
Івана Юрика зачисляють до кагорти «соросят». Він був одним із найближчих помічників Наталії Яресько, її тінню і довіреною особою.
З кінця 2014 року, коли Наталії Яресько стала міністром фінансів в уряді Яценюка, Іван Юрик став її правою рукою, зайнявши посаду керівника Служби міністра фінансів.
Він став тінню новопризначеного міністра на всіх заходах та нарадах, без візи Івана Юрика Наталія Яресько не підписувала жодного документу.
На початку 2016 року, коли у Яресько замайоріла на горизонті посада прем’єр-міністра, Іван Юрик був присутній як її довірена особа на переговорах з фракціями ВР. Однак, спроба призначити Яресько прем’єром не увінчалась успіхом, і вона покинула уряд.
Після чого Іван Юрик стає заступником директора Офісу залучення і підтримки інвестицій Кабміну України.
Залишаючись на цій посаді, він з червня 2018 року стає спочатку членом Наглядової ради Укрзалізниці, а з червня 2019 року вже входив до складу правління компанії.
А тепер, можна зробити висновок, завдяки кому Іван Юрик опинився на посаді в.о. голови правління АТ «Укрзалізниця».
Національний монополіст перевізник це дуже серйозно, щоб його залишити без нагляду упирів міжнародного бізнесу як Сорос за допомогою вірного виконавиця Наталії Яресько.
Доречи щоб докласти пазл у призначення Івана Юрика треба згадати, що Наталія Яресько завжди була подругою Валерії Гонтаревої і також справна допомогала Петру Порошенко купувати телекомунікаційного оператора Datagroup та бренд Rozetka.ua, через такий собі офшор — фонд Horizon Capital, призначений не для ухилення від сплати податків, а для приховування істинного власника, яким вона управляла.
Тепер звернемо увагу на Міністерство інфраструктури, хто такийВладислав Криклійта звідкіля він взявся.
Працював з цінними паперами на фондовому ринку в КБ Інтербанк.
Займався фінансами в інвестиційних компаніях «Аструм інвестиційний менеджмент» та «Інвестиційна компанія «Гранд-Інвест».
Вів підприємницьку діяльність в ТОВ «Кіно-театр».
Був радником міністра внутрішніх справ.
Керував Головним сервісним центром МВС України.
На парламентських виборах 2019 року пройшов у нову Верховну Раду.
Зупинимось на деяких фактах.
Ліквідований КБ Інтербанк, депочинав свою офіційну трудову діяльність Владислав Криклій, пов’язують з російським фінансовим шахраєм Олегом Бойко. Також КБ Інтербанк знаходився в тісних партнерських взаєминах з російським АКБ «Національний кредит», який в свою чергу був пов’язаний в різного роду фінансових махінаціях. У той же час, між керівниками української і російської комерційних структур, крім ділових, існували і родинні стосунки.
Також майбутній міністр попрацював у інвестиційних компаніях «Аструм інвестиційний менеджмент» та «Інвестиційна компанія «Гранд-Інвест» які пов’язують зукраїнським мільярдером Леонідом Юрушевим.
Як ми пам’ятаємо головним спонсоромАрсенія Яценюка багато ЗМІ якраз називали Леоніда Юрушева і це не тільки думки, а також підтвердження.
Після перемоги Народного Фронту на виборах у 2014 році, прем’єром становиться Арсеній Яценюк і Леонід Юрушев отримує контроль над Укрзалізницею та вимиває державні кошти через АТ «Дніпровський завод з ремонту та будівництва пасажирських вагонів», яке йому належить.
Десь за два роки до революції гідності Владислав Криклій встиг позайматися підприємницькою діяльністю у ТОВ «Кіно-театр», з старими друзями по КБ Інтербанк, яких сьогодні пов’язують з власником корпорації УкравтоТаріелом Васадзе.
Настає 2019 рік і Владислав Криклій заходить у Верховну Раду за списками партії Слуга народу і вже у серпні займає посаду міністра інфраструктури.
У той же час Леонід Юрушев приводить у новий парламент також від партії Слуга народу колишнього телеведучого і шоумена — свого зятя Олександра Скічко, главою у підкомітет з питань залізничного транспорту.
Як ми бачимо Леонід Юрушев не тільки зберігає існуючі підряди АТ «Дніпровагонрембуд», а й створює умови для розширення бізнесу. Крім того, Юрушев може взяти під контроль і регуляторну політику на залізничному транспорті (після реформи повинна з’явитися окрема Нацкомісія з регулювання залізничних перевезень і тарифів), а також взяти участь в програмі лібералізації залізничних перевезень, впровадження приватної тяги і т. д.
Телеканал «НАШ», який останнім часом приділяє особливу «увагу» Криклію та Скічко, на перший погляд ніяк не пов’язаний із залізничними перевезеннями або питаннями розвитку інфраструктури. Якщо, звичайно, не брати до уваги, власника телеканалу і спонсора, близького до міністра внутрішніх справ Арсену Авакову — голови Спілки вірмен України Вілена Шатворяна. А ось як раз у Шатворяна інтереси в інфраструктурі дуже великі.
Ще з 2010-х при Вікторі Януковичі компанія Вілена ШатворянаЄвроінвестстрой вигравала на тендерах Укрзалізниці сотні мільйонів гривень. Потім приблизно в 2016 році Шатворян знов повернувся на Укрзалізницю та розширив свою сферу впливу.
Корупційні схеми грабування величезного державного підприємства АТ «Укрзалізниця», збудовані за часів Віктора Януковича, збережені під час керівництва державою Петром Порошенко, надалі працюють та збагачують окремих ляльководів.
Тому коли Вас буде обурювати чергове підвищення тарифів на Укрзалізниці чи посадові призначення, не переймайтесь думками про причини, а згадайте цю статтю.
І на останок.
Цікаво, що незаангажований президент Володимир Зеленський повинен зробити, щоб нашу державу не грабували такі собі «свої надійні» упирі?